مکانیک دفاعی/ناوبری/کنترل/...
سریه مقتدر اربط سفلی؛ امیرهوشنگ مزینان؛ محمدجواد محمودآبادی
دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1403، ، صفحه 48-65
چکیده
در سالهای اخیر به دلیل کاربرد فراوان سامانههای غیرخطی تحریک ناقص، تلاشهای فراوانی برای طراحی کنترلکننده سازگار با این سامانهها ارائه شده است. در واقع، نقص در تحریک به علت کاهش تعداد عملگرهای سامانه، به منظور سبکسازی مکانیزم و کاهش هزینه تولید صورت میگیرد. چنین کاربردهایی، درجهی بالایی از دقت و نوآوری را در کنترل و پایداری ...
بیشتر
در سالهای اخیر به دلیل کاربرد فراوان سامانههای غیرخطی تحریک ناقص، تلاشهای فراوانی برای طراحی کنترلکننده سازگار با این سامانهها ارائه شده است. در واقع، نقص در تحریک به علت کاهش تعداد عملگرهای سامانه، به منظور سبکسازی مکانیزم و کاهش هزینه تولید صورت میگیرد. چنین کاربردهایی، درجهی بالایی از دقت و نوآوری را در کنترل و پایداری طلب میکند. این مقاله یک روش کنترل تطبیقی مقاوم مرتبه کسری فازی بهینه برای برای پایدارسازی سامانه تحریک ناقص مرتبه چهارم توپ و میله به عنوان یک نمونه کلاسیک از سامانههای ذاتا ناپایدار پیشنهاد میدهد. ساختار پایه برای این کنترلکننده، تکنیک خطیسازی پسخورد (FBL) است، در حالیکه یک سطح لغزش با استفاده از روش مدلغزشی جداشده به همراه یک روش تطبیقی به منظور محاسبه ضرایب بهره اعمال میشود. علاوهبراین، ضرایب کنترل با استفاده از الگوریتم مرغ مگس خوار با ترکیب دو تابع هدف متضاد بهینه میشوند. در نهایت، اثربخشی روش پیشنهادی برای کنترل سامانه توپ و میله غیرخطی پیادهسازی و بررسی میشود. نتایج شبیهسازیها نشاندهندهی کارایی بالای روش ارائه شده در مقایسه با سایر روشهای ارائه شده در تحقیقات است.
تعمیر و نگهداری موتور، بال و بدنه وسایل پرنده های بدون سرنشین/تکنولوژی/ساخت/...
داود موسویان؛ مرتضی احمدی نوحدانی
دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1403، ، صفحه 1-18
چکیده
یکی از روشهای نوین خنککاری دیواره محفظه احتراق استفاده از جریان گردابهای دو جهته در محفظه احتراق میباشد. افزایش پایداری احتراق، کاهش دمای دیواره محفظه احتراق، کاهش افتها، افزایش کارآیی و یکنواخت بودن احتراق از خصوصیات موتور گردابهای میباشد. همچنین حجم شعله در موتور گردابهای در شرایط مشابه از حجم شعله در موتورهای محوری ...
بیشتر
یکی از روشهای نوین خنککاری دیواره محفظه احتراق استفاده از جریان گردابهای دو جهته در محفظه احتراق میباشد. افزایش پایداری احتراق، کاهش دمای دیواره محفظه احتراق، کاهش افتها، افزایش کارآیی و یکنواخت بودن احتراق از خصوصیات موتور گردابهای میباشد. همچنین حجم شعله در موتور گردابهای در شرایط مشابه از حجم شعله در موتورهای محوری معمول بیشتر است و با وجود شعله بزرگتر در موتور گردابهای، به علت وجود جریان گردابهای سرد خارجی، دمای دیواره محفظه احتراق از دمای دیواره موتور محوری پایینتر است. در این مقاله با شبیهسازی و حل عددی محفظه احتراق یک موتور گردابهای خاص در شرایط تک فاز گازی با سوخت هیدروژن و اکسیدکننده اکسیژن و با فرض جریان غیرقابل تراکم و صرفنظر از اثر نازل، میدان جریان در داخل محفظه احتراق بررسی شده است. بررسی خطوط جریان نشاندهندهی یک گردابه اجباری در مرکز هسته و یک گردابه آزاد در اطراف هسته است. نتایج شبیهسازی نشان میدهد گام خطوط جریان در نزدیکی سقف، بسیار کوچک و شدت چرخش جریان زیاد است و باعث به حداکثر رسیدن میزان اختلاط سوخت و اکسیدکننده میگردد. شعله در محاصره گردابه خارجی است. در محفظه شبیه سازی شده با افزایش فاصله از لبه پله به سمت سقف، اختلاط واحتراق افزایش یافته و به تبع آن افزایش دمای دیواره را خوهیم داشت. همچنین با حرکت از دیوارهها به سمت مرکز محفظه احتراق فشار کاهش مییابد.
سایر زمینههای مرتبط
زهرا دهقان بهابادی؛ سعید قربانی صحت
دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1403، ، صفحه 97-124
چکیده
این تحقیق به بررسی میزان انتشارآلایندههای پرتوزاودوز دریافتی ناشی از انفجار بمب هستهای فرضی در مرکز ایران با HYSPLITوداده های GDASمیپردازد. نتایج نشان دادجهت انتشار ورسوب هستههای پرتوزا بهطور عمده شمال شرقی و مقدارکمی جنوب شرقی محل انفجار است و گسترش مواد پرتوزا 12 ساعت پس انفجارحدود 300 کیلومتر ازمحل انفجارمیرسد واستان یزد ونواحی ...
بیشتر
این تحقیق به بررسی میزان انتشارآلایندههای پرتوزاودوز دریافتی ناشی از انفجار بمب هستهای فرضی در مرکز ایران با HYSPLITوداده های GDASمیپردازد. نتایج نشان دادجهت انتشار ورسوب هستههای پرتوزا بهطور عمده شمال شرقی و مقدارکمی جنوب شرقی محل انفجار است و گسترش مواد پرتوزا 12 ساعت پس انفجارحدود 300 کیلومتر ازمحل انفجارمیرسد واستان یزد ونواحی جنوبی خراسان جنوبی و شمال استان کرمان درگیرخواهند شد . همچنین، انتشار و رسوب ذرات و توزیع دوز به شدت به شرایط آب و هوایی منطقه وابسته است .درابتداتوده بشدت رشدکرده وتاارتفاع 5000مترمیرسد. با گذشت زمان، ارتفاع ذرات کاهش یافته و بیشتر رسوب میکنندومقدار بیشینه غلظت رسوب ذرات بیشتر از مقدار غلظت انتشار آنها است و بیشینه غلظت و رسوب ذرات در مناطق شمال شرقی محل انفجارحدود 200 کیلومتر از آن است جایی که دوز دریافتی انسانها به بیش از100 میلیسیورت رسیده است .همچنین، میزان دوز کل دریافتی افراد بر روی سطح زمین بیشتر از دوز کل دریافتی در ارتفاع 0 تا 100 متر است. با گذشت زمان، غلظت ابر اتمی کاهش یافته و در نتیجه دوز دریافتی افراد نیز کاهش مییابد. میزان دوز دریافتی افراد اکثرابسیار بیشتر از حد مجاز تعیین شده توسط کمیسیون بینالمللی حفاظت در برابر اشعه (ICRP) میباشد. از نظر پرتوزایی، تعداد کمی از مناطق جزو ناحیه کنترل شده و اکثراجزو ناحیه ممنوعه به دست آمدند این تحقیق بر اهمیت پیشبینی و مدلسازی نحوه انتشار آلایندههای پرتوزا تأکید دارد و نشان میدهد که شرایط جوی لحظهای تأثیر زیادی بر دقت پیشبینیها دارد
سایر زمینههای مرتبط
سید مهدی خوش فطرت؛ منصور حدادی دولت آبادی؛ lمحمدرضا باعزت
دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1403، ، صفحه 1-20
چکیده
ابرخازنها به عنوان یک فناوری نوظهوردرذخیرهسازی انرژی در تجهیزات نظامی ، به دلیل چگالی توان بالا، عمر طولانی و سرعت شارژ-دشارژسریع، توجه زیادی را به خود جلب کردهاند. اجزای کلیدی این دستگاهها، مواد الکترودی است که به طور مستقیم بر ظرفیت ذخیرهسازی انرژی وکارایی آنها تأثیر میگذارد.به این منظور، مواد با چهارچوب فلز-آلی برپایه ...
بیشتر
ابرخازنها به عنوان یک فناوری نوظهوردرذخیرهسازی انرژی در تجهیزات نظامی ، به دلیل چگالی توان بالا، عمر طولانی و سرعت شارژ-دشارژسریع، توجه زیادی را به خود جلب کردهاند. اجزای کلیدی این دستگاهها، مواد الکترودی است که به طور مستقیم بر ظرفیت ذخیرهسازی انرژی وکارایی آنها تأثیر میگذارد.به این منظور، مواد با چهارچوب فلز-آلی برپایه نیکل (Ni-MOF) با سطح ویژه بالا و تخلخل مناسب، سنتز شد. برای افزایش هدایت الکتریکی و خاصیت خازنی، چهارچوب فلز-آلی، مکسین تیتانیوم کربید (Ti3C2 MXene) وگرافن (Gr) افزوده شدند. ترکیب این مواد به روش هیدروترمال برسطح فوم نیکل (NF) نشانده شد. در این فرایند رشد نانو مواد MOF بین لایه ها، نه تنها با کاهش تجمع بین لایههای گرافن و مکسین، نقش مهمی در افزایش سطح در دسترس Ni-MOF/MXene/Gr/NF ایفا میکند، بلکه با تبدیل گرافن اکسید به گرافن، مسیرهای زیادی را برای انتقال الکترولیت فراهم میسازد. همچنین، استفاده از Ni-MOF باعث افزایش خاصیت شبهخازنی سیستم به دلیل الکتروفعال بودن نیکل میشود. ظرفیت ویژه الکترود Ni-MOF/MXene/Gr/NFبه عنوان آند درالکترولیتKOH 3 مولار، مقدار F g-1 845 و برای الکترود کاتد در قطب منفی (گرافن ایروژل (GA) ترکیب شده با کربن فعال C-GA/NF)، مقدار F.g-1 5/373 ثبت شد و برای ابرخازن نامتقارن Ni-MOF/MXene/Gr/NFllC-GA/NF ظرفیت ویژه Fg-1 637 درAg-1 1، انرژی ویژهW h kg-1 8/22 و توان ویژه kW kg-1 69/0 بدست آمد. و همچنین ظرفیت باقیمانده 2/55% ظرفیت اولیه بعد از طی5000 چرخه شارژ-دشارژ در چگالی جریان Ag-1 8 نشان دهنده پایداری و طول عمر چرخه ای بالای دستگاه مورد نظر می باشد.
صوت و آکوستیک (بازدارندههای صوتی و...)
عباس افشاری؛ رضا جعفری نیا؛ جابر رگنی لموکی
دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1403، ، صفحه 75-96
چکیده
در این پژوهش، بررسی رفتار هواصوتی یک ملخ پهپاد در شرایط پرواز ایستا، بهصورت عددی انجام شده است. برای حل جریان، معادلات (URANS) در حالت تراکم ناپذیر توسط نرمافزار فلوئنت حل شده است. همچنین جهت مدلسازی جریان آشفته از مدل توربولانسیk-ω SST استفاده گردید. پیشبینی نوفه دوردست با بهکارگیری معادله فوکس ویلیامز و هاوکینگز انجام شد. خطوط ...
بیشتر
در این پژوهش، بررسی رفتار هواصوتی یک ملخ پهپاد در شرایط پرواز ایستا، بهصورت عددی انجام شده است. برای حل جریان، معادلات (URANS) در حالت تراکم ناپذیر توسط نرمافزار فلوئنت حل شده است. همچنین جهت مدلسازی جریان آشفته از مدل توربولانسیk-ω SST استفاده گردید. پیشبینی نوفه دوردست با بهکارگیری معادله فوکس ویلیامز و هاوکینگز انجام شد. خطوط همتراز فشار استاتیک نشاندهنده تشکیل مناطق کمفشار گستردهای روی سطح بالایی پره، بهویژه در نزدیکی لبه حمله نوک پره، بود که نقش مهمی در تولید نیروی رانش و نوفه بارگذاری ایفا میکند. از طرفی بررسی نوسانات فشار روی سطح پره نشان داد که بیشترین مقدار نوسانات در سرتاسر دهانه ملخ، در نواحی نزدیک به لبه حمله پره بوده و با حرکت به سمت لبه فرار، کاهش یافته است. این یافتهها نشان میدهد که منبع اصلی نوفه پهنباند در محدوده لبه حمله قرار دارد و میتواند ناشی از برهمکنش لبه حمله با جریان آشفته پره جلویی باشد. نتایج نوفه دوردست نیز حاکی از آن بود که بیشترین نوفه تونال در فرکانس 100 هرتز و هارمونیکهای آن مشاهده شده و نوفه تونال در فرکانسهای عبور پره مرتبه بالا تقریباً بهصورت خطی کاهش یافته است. بررسی الگوی جهتدهی نوفه ملخ نشان داد که در زوایای قطبی صفر و 15 درجه (سمت مکش) و 165 و 180 درجه (سمت دنباله جریان ملخ)، نوفه تونال در فرکانس عبور پره و هارمونیکهای آن قابل رویت نیست. بعلاوه با حرکت به سمت زاویه قطبی 90 درجه، نوفه پهنباند در فرکانسهای پایین کاهش یافته و نوفه تونال افزایش یافته است.