صوت و آکوستیک (بازدارندههای صوتی و...)
عباس افشاری؛ رضا جعفری نیا؛ جابر رگنی لموکی
دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1403، ، صفحه 75-96
چکیده
در این پژوهش، بررسی رفتار هواصوتی یک ملخ پهپاد در شرایط پرواز ایستا، بهصورت عددی انجام شده است. برای حل جریان، معادلات (URANS) در حالت تراکم ناپذیر توسط نرمافزار فلوئنت حل شده است. همچنین جهت مدلسازی جریان آشفته از مدل توربولانسیk-ω SST استفاده گردید. پیشبینی نوفه دوردست با بهکارگیری معادله فوکس ویلیامز و هاوکینگز انجام شد. خطوط ...
بیشتر
در این پژوهش، بررسی رفتار هواصوتی یک ملخ پهپاد در شرایط پرواز ایستا، بهصورت عددی انجام شده است. برای حل جریان، معادلات (URANS) در حالت تراکم ناپذیر توسط نرمافزار فلوئنت حل شده است. همچنین جهت مدلسازی جریان آشفته از مدل توربولانسیk-ω SST استفاده گردید. پیشبینی نوفه دوردست با بهکارگیری معادله فوکس ویلیامز و هاوکینگز انجام شد. خطوط همتراز فشار استاتیک نشاندهنده تشکیل مناطق کمفشار گستردهای روی سطح بالایی پره، بهویژه در نزدیکی لبه حمله نوک پره، بود که نقش مهمی در تولید نیروی رانش و نوفه بارگذاری ایفا میکند. از طرفی بررسی نوسانات فشار روی سطح پره نشان داد که بیشترین مقدار نوسانات در سرتاسر دهانه ملخ، در نواحی نزدیک به لبه حمله پره بوده و با حرکت به سمت لبه فرار، کاهش یافته است. این یافتهها نشان میدهد که منبع اصلی نوفه پهنباند در محدوده لبه حمله قرار دارد و میتواند ناشی از برهمکنش لبه حمله با جریان آشفته پره جلویی باشد. نتایج نوفه دوردست نیز حاکی از آن بود که بیشترین نوفه تونال در فرکانس 100 هرتز و هارمونیکهای آن مشاهده شده و نوفه تونال در فرکانسهای عبور پره مرتبه بالا تقریباً بهصورت خطی کاهش یافته است. بررسی الگوی جهتدهی نوفه ملخ نشان داد که در زوایای قطبی صفر و 15 درجه (سمت مکش) و 165 و 180 درجه (سمت دنباله جریان ملخ)، نوفه تونال در فرکانس عبور پره و هارمونیکهای آن قابل رویت نیست. بعلاوه با حرکت به سمت زاویه قطبی 90 درجه، نوفه پهنباند در فرکانسهای پایین کاهش یافته و نوفه تونال افزایش یافته است.