رادار/ترمودینامیک/انتقال حرارت/سوخت و احتراق/انرژی/...
1. مطالعه عددی سه‌بعدی تفاوت پارامترهای عملکردی کمپرسور عادی و تاندم

علیرضا سخاوت بنیس

دوره 3، شماره 2 ، شهریور 1403، ، صفحه 97-118

چکیده
  طراحان موتور هواگردها از دیرباز درصدد کاهش وزن و افزایش کارایی موتور بوده‌اند. یکی از روش‌‎های غیر فعال در جلوگیری از جدایش جریان، کنترل لایه مرزی، افزایش نسبت فشار و کاهش وزن توربین و کمپرسور، استفاده از تاندم می‌باشد. تاندم با افزایش زاویه چرخش جریان و افزایش نسبت فشار کمپرسور باعث بهبود عملکرد آن می‌گردد. در این مطالعه هندسه ...  بیشتر

تعمیر و نگهداری موتور، بال و بدنه وسایل پرنده های بدون سرنشین/تکنولوژی/ساخت/...
2. شبیه سازی و حل عددی محفظه احتراق موتور گردابه ای و بررسی انتقال حرارت آن

داود موسویان؛ مرتضی احمدی نوحدانی

دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1403، ، صفحه 1-18

چکیده
  یکی از روش‌های نوین خنک‌کاری دیواره محفظه احتراق استفاده از جریان گردابه‌ای دو جهته در محفظه احتراق می‌باشد. افزایش پایداری احتراق، کاهش دمای دیواره محفظه احتراق، کاهش افت‌ها، افزایش کارآیی و یکنواخت بودن احتراق از خصوصیات موتور گردابه‌ای می‌باشد. همچنین حجم شعله در موتور گردابه‌ای در شرایط مشابه از حجم شعله در موتورهای محوری ...  بیشتر

تعمیر و نگهداری موتور، بال و بدنه وسایل پرنده های بدون سرنشین/تکنولوژی/ساخت/...
3. پیاده‌سازی آزمایشگاهی کنترل برداری بدون حسگر موتورPMSM ، با استفاده از رؤیتگر مد لغزشی و حلقه قفل فاز

محمد ویسی؛ محمد فرهمند راد؛ سید مهدی امامی؛ حمید بلوچستانی

دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1402، ، صفحه 39-57

چکیده
  در این مقاله، یک الگوریتم تخمین موقعیت روتور بر اساس رؤیتگر مد لغزشی (SMO) و حلقه قفل فاز (PLL) برای کنترل موتور سنکرون آهنربا دائم (PMSM) در میکروکنترلر STM32L431RCT6 ارائه شده است. در مقایسه با رؤیتگر SMO متداول، رؤیتگر مبتنی بر SMO و PLL پیشنهادی دارای دو مزیت کاهش پدیده نامطلوب لرزش و بهبود دقت تخمین موقعیت روتور می‌باشد. در این تحقیق، یک سیستم کنترل ...  بیشتر

تعمیر و نگهداری موتور، بال و بدنه وسایل پرنده های بدون سرنشین/تکنولوژی/ساخت/...
4. مطالعه عددی پاشش سوخت در موتورهای دیزل مورداستفاده در سامانه‌های موشکی پدافند هوایی تحت تأثیر پدیده کاویتاسیون داخل مجرای انژکتور

محمد پورجعفرقلی؛ علی مهدوی

دوره 1، شماره 2 ، شهریور 1401، ، صفحه 1-19

چکیده
  در مطالعه حاضر، پاشش سوخت و رفتار هیدرودینامیک افشانه سوخت، تحت پدیده کاویتاسیون داخل مجرای انژکتور در محفظه احتراق موتور دیزل به‌وسیله نرم‌افزار AVL-Fire به‌صورت عددی مورد مطالعه قرار گرفته است. شبیه‌سازی افشانه شامل پدیده جریان دوفازی بوده و نیازمند حل عددی معادلات بقا برای فاز گاز و مایع به‌صورت همزمان می‌باشد. جریان کاویتاسیونی ...  بیشتر