رادار/ترمودینامیک/انتقال حرارت/سوخت و احتراق/انرژی/...
علیرضا سخاوت بنیس
دوره 3، شماره 2 ، شهریور 1403، ، صفحه 97-118
چکیده
طراحان موتور هواگردها از دیرباز درصدد کاهش وزن و افزایش کارایی موتور بودهاند. یکی از روشهای غیر فعال در جلوگیری از جدایش جریان، کنترل لایه مرزی، افزایش نسبت فشار و کاهش وزن توربین و کمپرسور، استفاده از تاندم میباشد. تاندم با افزایش زاویه چرخش جریان و افزایش نسبت فشار کمپرسور باعث بهبود عملکرد آن میگردد. در این مطالعه هندسه ...
بیشتر
طراحان موتور هواگردها از دیرباز درصدد کاهش وزن و افزایش کارایی موتور بودهاند. یکی از روشهای غیر فعال در جلوگیری از جدایش جریان، کنترل لایه مرزی، افزایش نسبت فشار و کاهش وزن توربین و کمپرسور، استفاده از تاندم میباشد. تاندم با افزایش زاویه چرخش جریان و افزایش نسبت فشار کمپرسور باعث بهبود عملکرد آن میگردد. در این مطالعه هندسه کمپرسور تاندم از مدل طراحی شده در مرکز تحقیقات لویس ناسا استخراج و شبکهای با کیفیت بالا بر آن اعمال گردید. در مطالعه حاضر هم روتور و هم استاتور دارای تاندم میباشد. نرمافزار بکار رفته در این مطالعه CFX 2021 بوده که با مدل توربولانس κ-ω SST مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. در مطالعه حاضر تفاوت میان کمپرسور عادی و تاندم بررسی شده و در نهایت مشاهده گردید که بازده طبقه و روتور کمپرسور عادی بهتر از کمپرسور تاندم میباشد. همچنین مشاهده شده که طبقه کمپرسور در دور نامی تاندم باعث افزایش 3% نسبت فشار شده است و این مقدار در روتور مقدار 5/1% میباشد. در ادامه این نتیجه بدست آمد که در طبقه کمپرسور، تاندم باعث افزایش 3% نسبت فشار شده است. سپس این نتیجه حاصل شد که پارامتر زاویه حمله پره تاندم بیشتر از پره عادی میباشد. نتایج حاصله نشان داد که تاندم باعث افزایش 7/7% پارامتر زاویه حمله میگردد. علاوه بر این مشاهده شد که تاندم میزان فاکتور پخش را در روتور 5% و در استاتور 8% افزایش میدهد.
تعمیر و نگهداری موتور، بال و بدنه وسایل پرنده های بدون سرنشین/تکنولوژی/ساخت/...
داود موسویان؛ مرتضی احمدی نوحدانی
دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1403، ، صفحه 1-18
چکیده
یکی از روشهای نوین خنککاری دیواره محفظه احتراق استفاده از جریان گردابهای دو جهته در محفظه احتراق میباشد. افزایش پایداری احتراق، کاهش دمای دیواره محفظه احتراق، کاهش افتها، افزایش کارآیی و یکنواخت بودن احتراق از خصوصیات موتور گردابهای میباشد. همچنین حجم شعله در موتور گردابهای در شرایط مشابه از حجم شعله در موتورهای محوری ...
بیشتر
یکی از روشهای نوین خنککاری دیواره محفظه احتراق استفاده از جریان گردابهای دو جهته در محفظه احتراق میباشد. افزایش پایداری احتراق، کاهش دمای دیواره محفظه احتراق، کاهش افتها، افزایش کارآیی و یکنواخت بودن احتراق از خصوصیات موتور گردابهای میباشد. همچنین حجم شعله در موتور گردابهای در شرایط مشابه از حجم شعله در موتورهای محوری معمول بیشتر است و با وجود شعله بزرگتر در موتور گردابهای، به علت وجود جریان گردابهای سرد خارجی، دمای دیواره محفظه احتراق از دمای دیواره موتور محوری پایینتر است. در این مقاله با شبیهسازی و حل عددی محفظه احتراق یک موتور گردابهای خاص در شرایط تک فاز گازی با سوخت هیدروژن و اکسیدکننده اکسیژن و با فرض جریان غیرقابل تراکم و صرفنظر از اثر نازل، میدان جریان در داخل محفظه احتراق بررسی شده است. بررسی خطوط جریان نشاندهندهی یک گردابه اجباری در مرکز هسته و یک گردابه آزاد در اطراف هسته است. نتایج شبیهسازی نشان میدهد گام خطوط جریان در نزدیکی سقف، بسیار کوچک و شدت چرخش جریان زیاد است و باعث به حداکثر رسیدن میزان اختلاط سوخت و اکسیدکننده میگردد. شعله در محاصره گردابه خارجی است. در محفظه شبیه سازی شده با افزایش فاصله از لبه پله به سمت سقف، اختلاط واحتراق افزایش یافته و به تبع آن افزایش دمای دیواره را خوهیم داشت. همچنین با حرکت از دیوارهها به سمت مرکز محفظه احتراق فشار کاهش مییابد.
تعمیر و نگهداری موتور، بال و بدنه وسایل پرنده های بدون سرنشین/تکنولوژی/ساخت/...
محمد ویسی؛ محمد فرهمند راد؛ سید مهدی امامی؛ حمید بلوچستانی
دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1402، ، صفحه 39-57
چکیده
در این مقاله، یک الگوریتم تخمین موقعیت روتور بر اساس رؤیتگر مد لغزشی (SMO) و حلقه قفل فاز (PLL) برای کنترل موتور سنکرون آهنربا دائم (PMSM) در میکروکنترلر STM32L431RCT6 ارائه شده است. در مقایسه با رؤیتگر SMO متداول، رؤیتگر مبتنی بر SMO و PLL پیشنهادی دارای دو مزیت کاهش پدیده نامطلوب لرزش و بهبود دقت تخمین موقعیت روتور میباشد. در این تحقیق، یک سیستم کنترل ...
بیشتر
در این مقاله، یک الگوریتم تخمین موقعیت روتور بر اساس رؤیتگر مد لغزشی (SMO) و حلقه قفل فاز (PLL) برای کنترل موتور سنکرون آهنربا دائم (PMSM) در میکروکنترلر STM32L431RCT6 ارائه شده است. در مقایسه با رؤیتگر SMO متداول، رؤیتگر مبتنی بر SMO و PLL پیشنهادی دارای دو مزیت کاهش پدیده نامطلوب لرزش و بهبود دقت تخمین موقعیت روتور میباشد. در این تحقیق، یک سیستم کنترل بدون حسگر هیبریدی برای درایو موتور PMSM با استفاده از روش راهاندازی I-f و یک انتقال نرم به کنترل برداری حلقهبسته بدون حسگر با SMO و PLL، طراحی گردیده است. برای پیادهسازی کنترلبرداری میدان، حلقه قفل شونده فاز، رؤیتگر مد لغزشی، کنترلکنندههای تناسبی-انتگرالی، مدولاسیون پهنای پالس بردار فضایی و تبدیلات مختصات، از زبان برنامهنویسی C استفاده شده و با استفاده از میکروکنترلرهای 32 بیتی خانواده STM32 پیادهسازی شده است. در ادامه، نتایج آزمایشگاهی ارائه شده عملکرد مطلوب رؤیتگر پیشنهادی را به خوبی نشان میدهد.
تعمیر و نگهداری موتور، بال و بدنه وسایل پرنده های بدون سرنشین/تکنولوژی/ساخت/...
محمد پورجعفرقلی؛ علی مهدوی
دوره 1، شماره 2 ، شهریور 1401، ، صفحه 1-19
چکیده
در مطالعه حاضر، پاشش سوخت و رفتار هیدرودینامیک افشانه سوخت، تحت پدیده کاویتاسیون داخل مجرای انژکتور در محفظه احتراق موتور دیزل بهوسیله نرمافزار AVL-Fire بهصورت عددی مورد مطالعه قرار گرفته است. شبیهسازی افشانه شامل پدیده جریان دوفازی بوده و نیازمند حل عددی معادلات بقا برای فاز گاز و مایع بهصورت همزمان میباشد. جریان کاویتاسیونی ...
بیشتر
در مطالعه حاضر، پاشش سوخت و رفتار هیدرودینامیک افشانه سوخت، تحت پدیده کاویتاسیون داخل مجرای انژکتور در محفظه احتراق موتور دیزل بهوسیله نرمافزار AVL-Fire بهصورت عددی مورد مطالعه قرار گرفته است. شبیهسازی افشانه شامل پدیده جریان دوفازی بوده و نیازمند حل عددی معادلات بقا برای فاز گاز و مایع بهصورت همزمان میباشد. جریان کاویتاسیونی داخل نازل با استفاده از روش دوسیالی اویلر-اویلری شبیهسازی شده است. در این روش، سوخت مایع و بخار آن بهصورت دو فاز پیوسته در نظر گرفته میشود و معادلات حاکم برای هر فاز بهصورت جداگانه حل میشود. توسعه و فروپاشی افشانه با استفاده از روش اویلری-لاگرانژی شبیهسازی میشود. در این روش، گاز درون محفظه احتراق در مختصات اویلری و قطرات سوخت در مختصات لاگرانژی در نظر گرفته میشود. در شبیهسازیهای انجامگرفته برای فشار تزریق دو مقدار 60 و 100 مگاپاسکال و فشار محفظه برابر 2 مگاپاسکال در نظر گرفته شده است. نتایج نشان داد که برای هر دو فشار تزریق، پدیده کاویتاسیون ایجاد میشود، هرچند پدیده کاویتاسیون فقط برای فشار تزریق 100 مگاپاسکال تا انتهای خروجی نازل ادامه مییابد. بنابراین فشار تزریق بالا، باعث افزایش سرعت سوخت در اریفیس انژکتور شده و باعث به وجود آمدن پدیده کاویتاسیون میشود. در فشارهای بالا کاویتاسیون سریع رشد میکند، درنتیجه باعث اتمیزاسیون بهتر شده و قطر متوسط ذرات کاهش مییابد.